مگاترندها-قسمت دوم

به قلم : امیرحسین صبورطینت

در‌ نوشتار قبلی گفتیم مگاترندها،‌ تحولاتی هستند که جهان آینده ما را شکل میدهند و تقریبا روی همه چیز از جمله اقتصاد و جامعه و کسب و کارها اثر میگذارند.

اما حتما شنیده اید که :
“بهترین راه پیش بینی آینده، ساختن آن است”. برای ساختن آینده، ابتدا باید بتوانید آینده را تخیل کنید. پس قبل از مطالعه ادامه این متن، همین حالا تخیل کنید و سرخط خبرهای سال ۲۰۳۰ را بنویسید:
۱.
۲.
۳.
..
..
‌..
..
‌..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

بعضی مواردی که مخاطبان سمینارهای بنده بعنوان خبرهای سال ۲۰۳۰ نوشته اند شامل موارد زیر است: 👇

  • سفر تفریحی ارزان قیمت تابستانه به مریخ !
  • سازمان تاکسیرانی هوایی، تعرفه قطعی مسیرهای تاکسی های پرنده را ابلاغ کرد !!
  • امروز نیز ده هزار متر مکعب دیگر از آب دریای خزر شیرین سازی شد و به شبکه انتقال آب کشور متصل شد !
  • اولین عمل جراحی قلب جهان با هدایت از راه دور تیم پزشکی و‌ توسط ربات، انجام شد.
  • ارزش هر بیت کوین به ۱۰۰‌هزار دلار رسید !
  • فروش هارد اکسترنال با ظرفیت ۵ زتابایت !
    و ….

مثالهای فوق یا مواردی که شما تخیل کردید و بعنوان آینده بشر در سال ۲۰۳۰ نوشتید، هرکدام ممکن است قابلیت شکل گیری داشته باشند اما مطالعات و پیش بینی هایی که موسسات مشاوره یا مراکز آینده پژوهی داشته اند لزوما چیزهایی نیست که ما نوشته ایم یا تخیل کرده ایم.

نکته اینجاست که بسیاری از سازمانهای ما قابلیت خلق آینده را ندارند پس در بهترین حالت باید محیط را رصد کرده و روندهایی که در حال خلق شدن هستند را شناخته و خود را برای مواجهه با آنها آماده کنند.

بنابراین در نوشتارهای بعدی، از تخیل فاصله میگیریم و مگاترندهایی که اکثر موسسات مشاوره یا آینده پژوهی در خصوص رخداد آنها تا سال ۲۰۳۰ اتفاق نظر دارند را مرور کرده و آثار آن را بر کسب و کارها بررسی میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

To use reCAPTCHA you must get an API key from https://www.google.com/recaptcha/admin/create