فوریه 19, 2022

برندینگ شخصی

چرا بوم برند شخصی ؟

  • واقعیت بین الاذهانی، داستانهایی هستند که به دلیل باور مشترک تعداد زیادی از انسانها، مورد پذیرش جمعی قرار گرفته اند. مثلا پول کاغذی به همین جهت ارزشمند است. بی شک اگر شما مثلا ده دلار به یک شامپانزه بدهید به هیچ وجه حاضر نمی شود نارگیلی که در دست دارد به شما بدهد. او واقعیت بین الاذهانی ما را به سخره می گیرد! مرزبندی میان کشورها نیز مثال دیگری است. به عنوان مثال اگر از کره ماه به زمین نگاه کنید مرزی میان کشورها مشاهده نمی شود !
  • ارزش برند کمپانی ها نیز مثال دیگری است. مرسدس بنز و آمازون و اپل و جنرال الکتریک و غیره یک واقعیتند چون جمع کثیری از انسانها، ارزشمندی آن را باور دارند. اما این روزها شاهد فروپاشی های عجیب هستیم. ارزش سهام شرکتهای معتبری که افرادی به آن دل بسته شده بودند، سقوط قیمت ها در بازارهای جهانی نفت، تغییر حرف هر روزه سیاستمدارانی که گروهی چشم به کلام آنها داشتند تا جهتی را برای خود مشخص کنند و غیره.
  • برخی از این موارد، چنان انسانها را دلبسته و سرگرم نموده بود که هویت های انسانی را نیز کمرنگ کرده بود. گویی همه فراموش کرده بودند تمام این قراردادها و باورهای بین الاذهانی، قرار بوده که برای بهبود حال، اسایش و کمال انسانها در یک زیست بوم پایدار طراحی شود.
  • در این دوران، انسانها نیازمند نوعی بازنگری و مراقبه در اصول و مبانی خویش هستند و توانمندسازی فردی به معنای تقویت قوای شناختی، ذهنی، نگرش و مهارت تک تک انسانها اهمیت یافته است. بوم برند شخصی نیز یک چارچوب مناسب و معتبر برای این منظور است و بدین جهت است که طراحی آن به افراد مختلف صرفنظر از جایگاه شغلی، سازمانی یا تحصیلی پیشنهاد می شود.

منشا پرسونال برندینگ به کتابهای زیر بر می گردد

  • ویکی پدیا: کتاب فکر کنید و ثروتمند شوید (1937) نوشته ناپلئون هیل
  • اوین بار تام پیترز (1997) : ساخت برند شخصی از طریق توسعه استعداد، مهارت، دانش و تمایز
  • Dorie Clark: what’s next? The art of reinventing your personal brand

برندینگ شخصی، روشی از شفاف سازی و برقراری ارتباط که شما را متمایز و متفاوت از بقیه می کند. برقراری ارتباط بین تعهدهای منحصر به فرد از ارزشهایی که شما برای ارائه به مخاطبان در اختیار دارید .

نکته این است که پرسونال برندینگ مثل ایجاد اهرمی برای موفقیت عمل می کند

  • ایجاد نگرش از هویت ما (از هویت محصول/ کالا/کسب و کار/ شخص)
  • نقش برندینگ در موفقیت : مثال جابجایی سنگ با اهرم و تکیه گاه
  • ما دوست داریم دیده شویم! و دوست داریم خوب دیده شویم ! ولی این برنامه می خواهد. سخت است. الگوهای روانشناسی پیچیده دارد …

نکات زیر را در پرسونال برندینگ باید مورد توجه قرار دهیم:  برندینگ شخصی روی موج بازاریابی احساسی سوار است. همچنین زمانی می توانیم پرسونال برندینگ ایجاد کنیم که حتما در کاری متمایز از دیگران باشیم.

  • چگونه متمایز شویم ؟
    • عامیه نوشتن چیزهای پیچیده
    • انیمیشن طنز برای مسائل مهم و حتی سیاسی (مثل سوریلند)
    • و حالا فکر کنید که شما چگونه در کسب و کارتان متمایز می شوید؟ تو توجه داشته باشید که برند شخصی، یعنی شما چه چیزی بیش از رزومه خود در اختیار دارید.

واقعیاتی وجود دارد که اهمیت برندینگ شخصی را در دنیای امروز بیش از گذشته می کند

  • حدود 77 درصد کارفرمایان از گوگل به عنوان ابزاری برای تحقیق اولیه روی متقاضی شغل استفاده می کنند
  • حدود 35 % کارفرمایان بر اساس همین اطلاعات، بدون اینکه از متقاضی دعوت به مصاحبه کنند وی را رد می کنند !
  • جایگاه endorsement در دنیای امروز کسب و کار !
  • ویلیام اردوا : رواج ابزارهای رسانه های اجتماعی، برندینگ شخصی را فراگیر، قدرتمند و کارامد کرده است.
  • هویت آنلاین و آفلاین خود را هماهنگ کنید

حال بیاید با هم قوانین طلایی ساخت یک برند شخصی را مرور کنیم

  • قانون طلایی 1 : پرسونال برندینگ، روی موج بازاریابی احساسی سوار است ! شما با احساس افراد سروکار دارید نه با منطق ایشان !
  • قانون طلایی 2: برای پرسونال برندینگ، متمایز بودن شرط اصلی است.
  • چگونه متمایز شویم ؟
    • عامیه نوشتن چیزهای پیچیده
    • انیمیشن طنز برای مسائل مهم و حتی سیاسی (سوریلند)
  • قانون طلایی 3: خودت باش و تظاهر نکن !
  • قانون طلایی 4 : هویت آفلاین و آنلاین خود را هماهنگ کنید ! (هویت زیبای آنلاین، پیشرانی می شود تا هویت نامطلوب آفلاین خود را اصلاح کنیم)
  • قانون طلایی 5: لازم نیست حتما به کمال برسی تا پرسونال برندینگ را شروع کنی ! با چیزهایی که داری شروع کن.
  • قانون طلایی 6: بدون خلق ارزش برای دیگران، برند شخصی ات دوامی نخواهد داشت !

اما بیایید همین امروز ساخت برند شخصی خود را شروع کنید. این کار را می توانید با طراحی تابلوی زیر شروع کنید. این تابلو را در قطع A3 پرینت بگیرید و المان های داخل آن را تکمیل کنید

  • بوم برندینگ، باعث نمی شود که شما برای شرکت خود برندسازی را تکمیل کنید، بلکه نقطه شروع کار است. مثل این است که شما یک ماتریس سوات (SWOT) در برندینگ برای خود طراحی کرده باشید. تازه مبنایی می شود برای آغاز فعالیت های برندینگ.
  • بوم برندینگ، در ابتدا برای برندینگ شخصی (Personal Branding) طراحی شده اما با کمی ویژه سازی، می توان از آن بعنوان بوم برند کسب و کار نیز استفاده کرد.
  • امروزه عناوین بوم های زیادی را می شنوید (مثل بوم کسب و کار، بوم برندینگ، بوم توسعه فردی و غیره). اینها را با هم اشتباه نگیرید. قبلا فقط بوم کسب و کار (Business Model Canvas) مشهور بود. الان از این تکنیک بصری، در حوزه های دیگر هم استفاده می شود.

در پایان هم اشاره کنم که حضور شخص بنده در حوزه برندینگ، عمدتا از زاویه موضوعات استراتژی برندینگ یا (Brand positioning strategy) است. بدون استراتژی اب نخورید جمله اثربخش و مهمی است. استراتژی فقط در سطح کلان شرکت و یا در سطح کسب و کار کاربرد ندارد بلکه یک مدیر میانی خوب، در هر موضوع یا کارکردی، ابتدا از منظر استراتژیک به آن پدیده می نگرد. استراتژی های کارکردی یا موضوعی، چارچوب های تفکر، تحلیل و تصمیمات کلان آن حوزه را فراهم می کند. (نظیر استراتژی منابع انسانی، استراتژی برندینگ و بازاریابی، استراتژی دیجیتال مارکتینگ و غیره)

 

پایان

 

 

 

لایو تخصصی کتاب مهره حیاتی

We first start with the part of the canvas that is about your audience (the receivers of your message).

  1. Who Needs To Know? (Audience)

In this section, please think about who your audience will be. In my class, I ask my students to identify the companies they will be applying for. These companies and departments will be the audience of this exercise, as students will aim to improve their employability through their personal branding. If you want to increase your employability, you can put your recruiters here. If you want to convey your personal brand to your clients, you can think about your customers and communities for whom you are creating value.

  1. Why You: (Positioning)

In this box, think about why these companies should hire you instead of others. What makes you a compelling candidate (or business partner)? What sets you apart from the competition? Make a list of the distinctive elements that make you different from others.

3) What Benefits You Provide: (Key Benefits)

In this section, please make a list of all the benefits you can provide for the companies that you work for. How can you add value? What do you bring to the table? What benefits can your customers enjoy? Describe the contributions you can make to the company if they hire you. It is a good idea to present evidence that illustrates your employable skills and knowledge in this section.

4) How They Know You: (Communication)

How will your clients or companies reach you? How will they know you and what you can offer? In this box, I encourage my students to think about all the stages of their job application and how they can best communicate their strengths to their employers. For example, how can you best represent your relevant skills and knowledge on your CV? How can you present evidence about your professional experiences on your cover letter that matches the job requirements? How can you talk through your most compelling stories and experiences during the job interview?

We then continue with the parts of the personal branding canvas that describe who you are.

5) Who You Are: (Core Identity)

In this section, you will first reflect on your personal history, hometown, background, family, education, and city. Where do you come from? What is unique about you? What makes you a special person? You will then continue with your personality, values, and passion. What do you stand for? What do you want to achieve? What are your biggest goals and ambitions? What do you feel proud of? You can also share your interests and hobbies here — but make sure they are focused and specific.

6) What You Do: (Offering)

In this part, you can present what you offer to your customers. What are your key products and services? How do you provide value? How do you create value for the companies you work for? In this section, I encourage students to think about all the qualifications, technical skills, and special knowledge they can offer to the companies hiring them. These might include having a driving license, being able to travel, speaking particular languages, coding, creating a web site, or using a software.

7) Why You Are Credible: (Reasons to believe)

In this section, you can reflect on your success record and accomplishments until now. What makes you credible? How can your audience trust you? What were your accomplishments and contributions as of date? Are there any sample projects that you have already completed? Do you have any certificates or distinctions? Please make a list of all these.

8) ROI (Return on Investment) section

In this part, you can visualize how you would benefit from your personal branding efforts if you reach all your goals. What would be some of the benefits you would get? How do you define your own success? Will you attain visibility, sales, market share, or new networks? In this part, I encourage my students to make a list of all the benefits and results that they would get if they were recruited. Salary, pension, other benefits, job security, career advancement opportunities, learning, development, support networks, recognition, promotion, etc.

9) What You Need: (Key Investments)

In this section, you will need to make a list of all the things that you need to do in order to invest in your personal brand. How will you invest in yourself? How will you keep learning and reading? Which skills and knowledge will you develop? What types of courses will you take? I suggest my students make a list of all the actions they need to complete in order to improve their employability and get their dream job.

You can see a sample Personal Branding Canvas that I prepared today during my seminar teaching. I just improvised and typed up these bullet points to provide a baseline and guide for my students to come up with their own version. The focus here was on employability.

پادکست ها

پادکست قوانین طلایی ساخت برند شخصی به روایت دکتر صبورطینت
پادکست اشنایی با بوم برند شخصی به روایت دکتر صبورطینت
فایل صوتی خلاصه کتاب مهره حیاتی (لینچ پین) با روایت دکتر صبورطینت
فایل صوتی خلاصه کتاب hit makers با روایت دکتر صبورطینت
فایل صوتی دیجیتالی شو با روایت دکتر صبورطینت
فایل صوتی برندینگ شخصی دیجیتال با روایت دکتر صبورطینت
نقشه های ادراکی برند به روایت دکتر صبورطینت
ارکی تایپ های برند شخصی به روایت دکتر صبورطینت
منشور هویت برند به روایت دکتر صبورطینت